Heeft u wel eens een conflict gehad binnen uw Vereniging van Eigenaars? U bent niet de enige. Uit onderzoek van Vereniging van Eigen Huis blijkt dat begin deze zomer 40 procent van de VvE’s te maken hebben gehad met interne conflicten. Deze conflicten gingen over allerlei verschillende onderwerpen, van geluidsoverlast tot beslissingen over de plaatsing van zonnepanelen. Conflicten binnen een VvE kunnen het woonplezier flink verstoren. Om deze reden bespreken we in dit artikel een stappenplan die u kunt volgen als u te maken heeft of krijgt met een conflict binnen uw VvE.
1. Wees op de hoogte van de regels
De meeste conflicten binnen een VvE ontstaan omdat bewoners niet precies weten wat de regels zijn. Dit kan leiden tot misverstanden en conflicten. Het is daarom belangrijk om de regels van uw VVE goed te kennen en te begrijpen.
Rechter Pieter van Riemsdijk zegt: ”Een gebrek aan kennis over het functioneren van een VvE is een belangrijke oorzaak van geschillen tussen huiseigenaren.” Volgens hem kennen bewoners in een VvE vaak hun rechten en plichten niet.
2. Ga het gesprek aan
Wanneer er sprake is van een probleem met een medebewoner, is het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan. Blijf netjes en vertel rustig en duidelijk wat u dwarszit. Aan de andere kant luister ook goed naar de medebewoner. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en samen een oplossing te vinden. Indien nodig, is het ook aan te raden om met elkaar de belangrijkste regels en afspraak door te nemen, zodat iedereen hiervan op de hoogte is.
3. Gebruik bemiddeling
Als het gesprek aangaan niet helpt om het conflict op te lossen, kunt u kiezen voor bemiddeling. Dit kan via mediation of buurtbemiddeling. Bij mediation helpt een neutraal persoon, een mediator, beide partijen om samen tot een oplossing te komen. Dit is vertrouwelijk en vaak sneller en goedkoper dan naar de rechter gaan. Buurtbemiddeling kan ook een goede oplossing zijn als u ruzie heeft met uw buren. Veel gemeenten bieden dit gratis aan. Het is bovendien sneller dan het conflict via de rechter op te lossen.
4. Schakel juridisch advies in
Het komt ook voor dat bemiddeling geen oplossing biedt. In dat geval kan juridisch advies nodig zijn. Dit kan variëren van het vragen om juridisch advies tot het inschakelen van een advocaat. Zorg ervoor dat u alle belangrijke documenten en correspondentie bij de hand heeft om uw zaak goed voor te bereiden. Dit helpt de adviseur om een duidelijk beeld van uw situatie te krijgen en u gericht advies te geven.
5. Stap naar de rechter als het niet anders kan
Als het niet lukt om het conflict op één van deze manieren op te lossen, kan het nodig zijn om naar de rechter te gaan. Maar let op: dit kan de relatie met uw medebewoners nog slechter maken. Een rechtszaak is meestal duur, kost veel tijd en het kan de sfeer in een VvE niet ten goede komen.
Directeur van Vereniging Eigen Huis Cindy Kremer zegt hierover: ”Buren staan in de rechtbank opeens als partijen tegenover elkaar, met ieder een advocaat in de arm. De rechter bepaalt dan wie vanuit zakelijk perspectief ‘gelijk’ heeft, maar buren gaan als winnaars en verliezers naar huis en moeten daarna weer met elkaar verder.”
Stap daarom alleen naar de rechter als alle andere stappen uit het stappenplan niet werken en je geen andere uitweg meer ziet. In de praktijk blijkt dat de meeste conflicten echter opgelost kunnen worden met minder drastische maatregelen.